Határtalanul pályázat összefoglaló
Kirándulás Csíkszeredára
Programozták és tervezték: |
TARTALOM
A meglátogatott iskola és a közös programok
Útinapló
Képgaléria
A pályázat lezárása
Beépülés a tananyagba
Videómontázsok
A kirándulás ideje alatt teljesített programok
2016. október 6.-11.
1.
Elsőként megálltunk a Királyhágón "Erdély nyugati kapujánál", majd következő megállónk Bánffyhunyad volt. A helyi tiszteletes előadása során betekintést nyertünk a város múltjába, a templom történetébe, a környező falvak magyarságának jelenébe.
Érkezés után rögtön elfoglaltuk a szállást, majd sétáltunk a faluban. Megfigyeltük a környék építészetét, amely szinte mindenkinek tetszett.
2.
Másnap a Tordai-hasadék tájvédelmi körzetet látogattuk meg. Tanári magyarázat alapján megismertük a szoros (egykori barlangrendszer) kialakulásának történetét.
A bányászat, mint ezeréves mesterség, kialakulása és múltja Székelyföldön volt a fő témánk. Megnéztük a bányászathoz használat eszközöket helyi idegenvezetéssel. Pár kilométer utazás után megérkeztünk Korondra és betekintést nyertünk a korondi népművészet hagyományába, stílusába, rejtelmeibe és a kerámia előállításának technológiájába.
Csíkszeredai barátaink kis csoportjával leereszkedtünk a Szent Anna tóhoz.
3.
Gyimesbükkön a történelmi Magyarország legkeletibb zarándokhelyét jártuk be. Megtekintettük a Mikó várat.
Később sportvetélkedő keretében összemérték tudásukat a két iskola tanulói, majd az iskola dísztermében az iskola igazgatója köszöntött bennünket. Beszélt iskolájuk történetéről, hagyományairól, rendezvényeikről és ünnepeikről. Az estet zenés-táncos esemény zárta.
4.
Túráztunk egy nagyot a Gyilkos-tónál, ahol megismertük a helyi mondákat. Tanulói kiselőadást tartottunk a tó keletkezéséről és a tóban található fa maradványok sajátosságáról. Megfigyeltük a vidék növény- és állatvilágát. Később elfogyasztottuk ebédünket közösen a Szeredaiakkal.
Gyalogtúra következett Gyimes körül. Előadást tartott egy csíkszeredai tanuló a sziklamászásról, annak szabályairól. Az erdélyi magyar népművészet termékeit is megcsodáltuk a bazársoron.
Meglátogattuk a helyi borvízforrást és a közelében található "papok feredőjét", majd kimásztunk a Nyeregbe.
5.
Közösen elültettük a fát, barátságunk szimbólumát. Az ebéd elfogyasztása után megköszöntük vendéglátóink munkáját, vendégszeretetét, és a közeli találkozás reményében búcsút vettünk tőlük.
Fehéregyházán az 1848-as emlékműnél koszorúztunk, megnéztük a múzeumot és a csata színterének makettjét.
A Székelykő színkavalkádjának megtekintése alkonyatkor volt a következő célunk.
6.
Kolozsvár az erdélyi magyarság szellemi központja, melyet "Erdély ország fővárosa" néven is emlegetnek. A Mátyás koronázási templom az óváros szívében található, tőle 150 méterre helyezkedik el Mátyás király szülőháza, amelyeket sorban meg kívánunk látogatni. Ez után kerül sor Fadrusz János Mátyás-szobrának megtekintése. A diákokat tanári magyarázat segítette át a korábbi történelmi korszakba. A Bábes-Bolyai egyetem központi épületét is meglátogattuk és szó esett a két Bolyai munkásságáról.
Egy órás városnézésre megálltunk Nagyváradon. Megnéztük a régi Magyar Színházat, a katolikus templomot és a Kanonok sort. Hazafelé beszélgettünk és pihentünk egy nagyot a buszon.
A pályázat lezárása
A pályázatot az élmények és tanulságok megbeszélésével zártuk. A témanap részeként elkezdtük ennek a bemutatónak az összeállítását.
Beépülés a tananyagba
Tanulóink történelemből kaptak érdemjegyeket munkáikra.